tittaintilleva

Sommaren tar slut

Publicerad 2013-08-30 09:55:23 i Allmänt

 
Lilla katten är nu bosatt hos oss för gott.
 
Hon tycker allt som rör sig är spännande.
 
Jag flyttade ut min kardmaskin och visar med några bilder hur det går till att tova den ullplatta som är grunden i mina nålfiltade bilder.
 
 
Rensar och luckrar upp ullen innan den går in i kardan.
 
 
 
 
Ullen kardas en andra gång.
 
 
Kardfloren läggs i två lager i den storlek jag bestämt.
 
 
 
Jag häller på varmt såpvatten och trycker försiktigt ner ullen.
 
 
 
 
 
 
Tills hela plattan är såpindränkt.
 
 
Jag gör mjuka cirkelrörelser och då börjar ullen tova ihop sig.
 
 
Efterhand trycker jag hårdare och hårdare.
 
 
Jag vänder och tovar på andra sidan.
 
 
 
Jag rullar upp plattan på en stång och plast mellan.
 
 
 
Så pressar jag hårt för att ullen ska bli ordentligt tovad.
 
 
Vi har ingen vakt hund men väl en vaktkatt.
 
 
Av den rikliga tomatskörden har jag kokat egen ketchup. Jättegod.
 
 
Våfflan lyckas inte fånga fiskarna i dammen men kanske i paddan.
 
 
 
 
 
 
Den vita liljan blommar så fint och sprider sin doft i hela trädgården.
 
 
Bara två ynka äpplen blir det i år. Undrar varför?
 
 
Syrenhortensian.
 
 
 
 
Det har varit en utmärkt odlingssommar.
 
 
Mest stolt är jag över kronärtskockan.
 
 
 
 
 
Jag har fått sju små söta kycklingar.
 
 
Vi var på studiebesök i Södra Ängby. Funkisområdet som är klassat som världsarv. Intressant och förvånande stort.
 
 
 
Fick äpplen av U när vi besökte hennes fina kollonilott och plockade ner äpplena med denna välfungerande äppelplockare.
 
 
Tillsammans med antusiaterna har jag tagit de första steget till en ny organisation för människor med ryggmärgsbråck. Mer information kommer.
Sommaravslutning på flotten med grannarna men lilla S kunde inte njuta så mycket. Magen krånglar kanske.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Renée

Publicerad 2013-08-31 11:13:55

Jättekul att se hur mycket jobb det ligger bakom tovningen - men jag saknar själva bildutformningen. För övrigt - vilken trädgård du har i år! Ännu stiligare än vanligt.

Postat av: Morfar

Publicerad 2015-11-30 11:45:16

Har gått igenom alla och funderar om det är Du som stor på bilden från temat 20 tal? Intresanta bilder alla. Man stannar upp och funderar! Kom från Västerås på morgonen. Där hade det snöat inatt. Men snön tog slut i Sätrabrunn!
Vi hörs

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela